Pozycjonowanie I Optymalizacja stron www

Wydanie II poprawione i uzupełnione Pozycjonowanie i optymalizacja stron W W W JAK SIĘ TO ROBI J e f - pdf za darmo

5 downloads 72019 Views 90MB Size

Story Transcript


W y d a n i e II poprawione i uzupełnione

Pozycjonowanie i optymalizacja

stron W W W JAK SIĘ TO ROBI

JefflH

Helion

i

ł P »

Bartosz Danowski, Michał Makaruk

I *

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.

Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli.

Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorąjednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.

Redakcja: Michał Mrowieć Projekt okładki: Maciej Pasek

Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki lc, 44-100 GLIWICE teł. 032 231 22 19, 032 230 98 63 e-mail: [email protected] WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą iStockPhoto Inc. Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres

http://helion.pl/user/opinie?pozop2 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-246-1936-8

Copyright © Helion 2009

Printed in Poland.

Spis treści Wstęp Rozdział 1. W jaki sposób działa wyszukiwarka stron WWW

7 9

Krótka prezentacja popularnych wyszukiwarek Wyszukiwanie danych Przeszukiwanie grup dyskusyjnych Wyszukiwanie plików graficznych Przeszukiwanie katalogów stron Zapytania i operatory W jaki sposób działa wyszukiwarka W jaki sposób wyszukiwarka zarabia

9 11 26 26 30 31 37 38

Rozdział 2. Co daje wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania

43

Budowa wizerunku Potencjalny wzrost liczby odwiedzin Potencjalny wzrost zysków z prowadzonej strony Sprzedaż Powierzchnia reklamowa Reklama kontekstowa Programy partnerskie

Rozdział 3. Walka o pozycję to nie wszystko Wysoki poziom zawartości merytorycznej Czytelność kodu strony Przemyślany układ i system nawigacji Menu nawigacyjne i rozplanowanie elementów strony głównej Menu nawigacyjne i rozplanowanie elementów podstrony Nazewnictwo stosowane w menu Szata graficzna

Rozdział 4. Frazy i słowa kluczowe Dobór słów Myśl jak potencjalny gość, a nie jak właściciel strony Skorzystaj z rankingów najczęściej wyszukiwanych haseł Ocena stopnia trudności oraz konkurencyjności i opłacalności danej frazy — analiza konkurencji Odnośniki prowadzące do strony Wiek domeny

43 44 45 46 47 47 60

61 61 64 66 68 75 76 80

85 85 85 86 100 102 107

Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi

4

Optymalizacja stron konkurencyjnych Konkurencja reklamodawców Rozmieszczenie słów i fraz na stronie Nasycenie strony słowami kluczowymi Stosuj nagłówki Słowa kluczowe w tekście i wyróżnienia Opisy odsyłaczy Umieść słowa i frazy w znacznikach meta Zadbaj o tytuł każdej strony Stosuj atrybuty alt i title

Rozdział 5. Hiperłącza Linki przychodzące Różne domeny Różne IP Opis odnośnika Odsyłacze graficzne Odsyłacze z przekierowaniem Linki w JavaScripcie Przyrost linków wraz z upływem czasu Linki z systemów wymiany linków Linki wychodzące Linki zewnętrzne Linki wewnętrzne PageRank

Rozdział 6. Własne zaplecze Wybór domeny Własna domena Wybór rejestratora Pozyskiwanie starych domen Wybór hostingu Zaplecze tematyczne Katalogi stron Presell Pages Scuttle Budowa zaplecza w oparciu o kanały RSS Fora internetowe Galerie zdjęć Strony z filmami wideo Budowa zaplecza pod systemy wymiany linków Gotowce Łańcuch Markowa Pozycjonowanie zaplecza Linkowanie

Rozdział 7. Systemy wymiany linków e-WebLink.com Rejestracja i konfiguracja Użytkowanie Dodatkowe możliwości STATLINK.pl Rejestracja i konfiguracja Użytkowanie Dodatkowe możliwości

108 109 109 111 112 113 1 '4 115 115 116

119 121 122 122 124 127 127 129 131 133 134 134 137 137

141 142 143 144 145 148 149 149 151 157 158 159 160 160 161 163 164 164 165

167 168 168 172 177 179 179 183 187

Spis treści

5

SeoDopalacz.pl Rejestracja i konfiguracja Użytkowanie Dodatkowe możliwości Pozostałe systemy wymiany linków

Rozdział 8. Indeksacja witryny Jak to wygląda w praktyce Sprawdzanie stopnia indeksacji Sposoby poprawy indeksacji witryny Plik robots.txt Dodatkowe znaczniki <meta> Udrażnianie systemu nawigacyjnego Mapa witryny Zwiększanie liczby odsyłaczy zewnętrznych Kontrola szybkości indeksacji witryny przez Google

Rozdział 9. Nieetyczne sposoby pozycjonowania Najpopularniejsze metody Ukryty tekst CSS w służbie pozycjonera Pozycjonowanie pod frazy niezgodne z tematyką witryny Cloaking Przekierowania i doorway pages Fałszywy PageRank Mirrory stron

Rozdział 10. Prezentacja potencjalnych zagrożeń i błędów Najczęściej popełniane błędy Błędnie dobrane słowa kluczowe Błędne rozmieszczenie słów kluczowych na stronie Przesycenie strony słowami kluczowymi Źle dobrane domeny Duża liczba subdomen ze słowami kluczowymi Słowa kluczowe w adresach podstron Zła konstrukcja strony Błędne linkowanie wewnętrzne Zduplikowana treść Zbyt szybki przyrost linków Złe sąsiedztwo Brak dostępności strony dla robotów wyszukiwarek Konsekwencje błędów lub stosowania nieetycznych metod pozycjonowania Ban Filtry Sposoby walki z konsekwencjami nieodpowiedzialnego pozycjonowania strony Pozbycie się bana Pozbycie się filtra

Rozdział 11. Śledzenie ruchu na stronie Statystyki oglądalności Stat24 AWStats Google Analytics Monitoring rankingów wyszukiwarek Pozycja w wynikach wyszukiwania

187 188 193 196 197

199 199 207 212 212 216 217 231 240 245

249 250 250 253 258 259 266 268 271

273 273 273' 274 274 275 275 275 276 276 277 278 278 279 279 280 284 285 285 287

289 289 289 301 307 318 318

Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi

6

Kontrola stopnia indeksacji Kontrola liczby odsyłaczy zewnętrznych Kreator stanu witryny

Rozdział 12. Reklama w wyszukiwarkach jako sposób na szybkie wyniki Zasady działania kampanii reklamowych w wyszukiwarkach Koszt Słowa kluczowe Treść boksu sponsorowanego Landing Page OnetBoksy Rejestracja Tworzenie kampanii Zarządzanie kampaniami i boksami Linki sponsorowane Adkontekst Rejestracja i tworzenie kampanii Zarządzanie kampaniami i reklamami AdWords Rejestracja i tworzenie kampanii Zarządzanie kampaniami Tworzenie kampanii Podsumowanie

Rozdział 13. Dodatek Prezentacja przydatnych narzędzi Web Developer CustomizeGoogle Search Status SEO for Firefox Pozostałe dodatki Colour Contrast Analyser Web-Tools Google Webmaster Tools Inne sposoby zwiększania popularności witryny Sygnatury Biuletyny informacyjne Kanały RSS, ping i tracback Dane identyfikacyjne robotów wyszukiwarek Słownik pojęć

324 325 325

329 330 330 330 332 334 334 336 336 339 341 342 345 349 349 352 356 359

363 363 363 364 364 366 368 368 368 385 404 404 404 409 412 412

Podsumowanie

421

Skorowidz

423

Wstęp Mniej więcej półtora roku temu wspólnie z Michałem doszliśmy do wniosku, że na polskim rynku wydawniczym brakuje książki, która porusza temat promocji własnej witryny w sieci internet. W ten sposób wspólnie przygotowaliśmy książkę Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak to się robi. Książka od samego początku była planowana jako poradnik dla osób stawiających pierwsze kroki w dziedzinie pozycjonowania i optymalizacji stron WWW. Z tego powodu skupiliśmy się na budowie solidnych podstaw i prezentacji najważniejszych technik i rozwiązań. Z chwilą premiery poradnika okazało się, że nasza skromna publikacja trafiła w ręce zarówno początkujących, jak i zaawansowanych pozycjonerów. Sytuacja taka spowodowała, że osoby zawansowane mogły jedynie usystematyzować posiadaną wiedzę i w związku z tym czuć pewien niedosyt. Rok sprzedaży książki uświadomił nam, że nadal istnieje ogromne zapotrzebowanie na tego typu publikacje, kierowane zarówno do osób stawiających pierwsze kroki, specjalistów, jak i potencjalnych klientów. Dlatego powstało drugie wydanie naszego wspólnego poradnika. Rok doświadczeń, kontaktu z Czytelnikami oraz własnych przemyśleń spowodował, że nowe wydanie jest znacznie bardziej rozbudowane, lepiej dopasowane do nowych realiów oraz, co najważniejsze, zawiera informacje, które przydadzą się również bardziej zaawansowanym czytelnikom. Drugie wydanie naszej książki zawiera wiele zmian. Zaczęliśmy od pełnej aktualizacji tego, co pojawiło się w poprzednim wydaniu. Świat pozycjonowania i optymalizacji stron to nieustająca ewolucja i to, co było standardem rok temu, dzisiaj nie działa lub wręcz szkodzi. Dlatego gruntowna aktualizacja całej treści była dla nas priorytetem. Następnie zdecydowaliśmy dodać wiele zagadnień, które w poprzednim wydaniu zostały przez nas pominięte lub jedynie zasygnalizowane. Efektem tego jest na przykład prezentacja systemów wymiany linków czy konkretnych metod budowy zaplecza. Poza tym skupiliśmy się na przykładach i zajęliśmy się typowymi błędami oraz sposobami ich rozwiązywania. Omówiliśmy również dokładnie systemy reklamy kontekstowej, systemy statystyk oraz wiele nowych technik mających na celu poprawę naszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Wszystkie zmiany wprowadzone w nowym wydaniu przełożyły się na znaczny wzrost objętości książki oraz na zwiększenie jej przydatności również dla bardziej wymagających czytelników. Mamy nadzieję, że drugie wydanie spotka się z przyjęciem równie

Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi

8

gorącym, jak miało to miejsce w przypadku pierwszej wersji książki. Przypomnijmy tylko, że dostaliśmy setki e-maili i dziesiątki recenzji w prasie oraz w internecie. Do tej pory nie spotkaliśmy się z tak żywym i różnorodnym przyjęciem książki o tematyce komputerowej i to nas bardzo cieszy. W tym miejscu pragniemy podziękować wszystkim osobom, które kupiły pierwsze wydanie i teraz sięgnęły po n...

Life Enjoy

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile

Get in touch

Social

© Copyright 2016 - 2019 AZPDF.PL - All rights reserved.